PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

PRAWA  PACJENTA 

PRAWO PACJENTA DO ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  • Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych wykonywanych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną,
    przy zastosowaniu dostępnych metod i środków zapobiegania, diagnozowania oraz leczenia chorób. Usługi
    te świadczone są z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej przez osoby wykonujące zawód medyczny. W przypadku ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń Pacjent ma prawo
    do korzystania z przejrzystej procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń, opartej na kryteriach medycznych.
  • Pacjent ma prawo do natychmiastowej pomocy medycznej w stanach nagłych, także bez skierowania.
  • Pacjent ma prawo do leczenia szpitalnego na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza, w tym również lekarza niebędącego lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego.
  • Pacjent ma prawo żądać, aby lekarz udzielający mu świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza
    lub zwołał konsylium lekarskie. W przypadku, gdy lekarz uzna takie żądanie za bezzasadne, może odmówić
    jego realizacji, co powinno zostać odnotowane w dokumentacji medycznej. Analogiczne zasady dotyczą świadczeń zdrowotnych udzielanych przez pielęgniarkę lub położną.

PRAWO PACJENTA DO INFORMACJI

  • Pacjent ma prawo do przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia. Osoba wykonująca zawód medyczny
    jest zobowiązana udzielić Pacjentowi informacji na temat rozpoznania, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych oraz leczniczych, przewidywanych skutków ich zastosowania lub zaniechania, wyników leczenia oraz rokowań, zgodnie z posiadanymi kompetencjami.
  • Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie wyżej wymienionych informacji osobom upoważnionym, wskazanym w dokumentacji medycznej oraz Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
  • Pacjent ma prawo do uzyskania od pielęgniarki lub położnej przystępnej informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
  • Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Szpital, w tym
    o profilaktycznych programach zdrowotnych realizowanych przez Szpital i finansowanych ze środków publicznych.
  • Pacjent ma prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia
    oraz ma prawo domagania się wskazania przez lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego
    u innego lekarza lub podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych.
  • Pacjent może żądać, aby nie udzielano mu informacji dotyczących jego stanu zdrowia, rozpoznania i rokowań.
  • Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dostępna jest w komórkach organizacyjnych UCK WUM.

PRAWO PACJENTA DO WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  • Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody po uzyskaniu od lekarza wszystkich informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla Pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej.
  • Lekarz może wykonać zabieg lub zastosować metodę leczenia lub diagnostyki stwarzające podwyższone ryzyko
    dla Pacjenta, wobec pacjenta małoletniego, ubezwłasnowolnionego bądź niezdolnego do świadomego wyrażenia pisemnej zgody, po uzyskaniu zgody jego przedstawiciela ustawowego, a gdy pacjent nie ma przedstawiciela
    lub gdy porozumienie się z nim jest niemożliwe – po uzyskaniu zezwolenia sądu opiekuńczego. Jeżeli przedstawiciel ustawowy Pacjenta małoletniego, ubezwłasnowolnionego bądź niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody
    nie zgadza się na wykonanie przez lekarza czynności, o których mowa w zdaniu poprzednim, a które są niezbędne dla usunięcia niebezpieczeństwa utraty przez Pacjenta życia lub ciężkiego uszkodzenia ciała bądź ciężkiego rozstroju zdrowia, lekarz może wykonać takie czynności po uzyskaniu zgody sądu opiekuńczego.
  • Świadczenie zdrowotne, na które Pacjent nie wyraził zgody, może zostać udzielone bez zgody sądu opiekuńczego jedynie w sytuacji, gdy zwłoka spowodowana postępowaniem w sprawie uzyskania zgody groziłaby Pacjentowi niebezpieczeństwem utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia. W takim przypadku lekarz ma obowiązek, o ile jest to możliwe, zasięgnąć opinii drugiego lekarza, w miarę możliwości tej samej specjalności odnotować ją w dokumentacji medycznej.
  • Pacjent ma prawo do wypisania się ze Szpitala na własne żądanie. Lekarz jest zobowiązany poinformować Pacjenta o możliwych konsekwencjach przerwania leczenia. Pacjent składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie, a w przypadku jego braku lekarz sporządza odpowiednią adnotację w dokumentacji medycznej.
  • Pacjent ma prawo do nie wyrażenia zgody na pobranie swoich organów, tkanek oraz komórek po swojej śmierci. Sprzeciw wobec bycia dawcą należy zgłosić poprzez:
  • zgłoszenie w Centralnym Rejestrze Sprzeciwów (CRS),
  • pisemne oświadczenie opatrzone własnoręcznym podpisem,
  • ustne oświadczenie złożone w obecności co najmniej dwóch świadków, potwierdzone pisemnie
    przez świadków.

PRAWO PACJENTA DO ZACHOWANIA TAJEMNICY INFORMACJI Z NIM ZWIĄZANYCH

Pacjent ma prawo, aby wszystkie osoby mające dostęp do informacji o jego stanie zdrowia oraz udzielonych
mu świadczeniach zdrowotnych zachowały te dane w tajemnicy. Osoby wykonujące zawód medyczny związane
są tajemnicą również po śmierci Pacjenta.

PRAWO PACJENTA DO ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH

Pacjent może zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych do:

  • osób wykonujących zawód medyczny,
  • Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
  • podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu.

Wszelkie informacje dotyczące sposobu zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych dostępne
są na stronie internetowej Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod linkiem: https://www.gov.pl/web/urpl/zglos-dzialanie-niepozadane2 .

PRAWO PACJENTA DO ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO ORZECZENIA LEKARZA

Pacjent (lub jego przedstawiciel ustawowy) ma prawo wnieść sprzeciw wobec opinii lub orzeczenia lekarza dotyczącego stanu zdrowia, jeśli ma ono wpływ na prawa pacjenta lub wynikające z przepisów obowiązki.

PRAWO PACJENTA DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

  • Pacjent ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej swojego stanu zdrowia oraz udzielonych
    mu świadczeń zdrowotnych.
  • Prawo dostępu do dokumentacji medycznej Pacjenta przysługuje również przedstawicielowi ustawowemu
    oraz osobie upoważnionej przez Pacjenta. Po śmierci Pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez Pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu Pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym oraz może być udostępniana osobie bliskiej dla Pacjenta, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.
  • Po zakończeniu leczenia szpitalnego Pacjent otrzymuje kartę informacyjną, która zawiera informacje
    o przyczynie hospitalizacji, rozpoznaniu choroby, wynikach badań, zastosowanym leczeniu, skutkach leczenia, dalszych zaleceniach, okresie zwolnienia od pracy, zleceniach lekach oraz terminach planowanych konsultacji.

Szczegółowe zasady udostępnienia dokumentacji reguluje art. 26 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

  • Sposoby udostępniania dokumentacji medycznej: ­
  • do wglądu: dokumentacja może być udostępniona w miejscu świadczenia usług zdrowotnych z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych lub w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń. Pacjent lub osoba upoważniona ma możliwość sporządzania notatek lub zdjęć.
  • sporządzenie kopii: dokumentacja może być udostępniona poprzez sporządzenie wyciągu, odpisu, kopii
    lub wydruku.
  • wydanie oryginału: oryginał dokumentacji może być wydany wyłącznie za potwierdzeniem odbioru
    i pod warunkiem zwrotu po jej wykorzystaniu. Jest to możliwe jedynie na żądanie organów władzy publicznej, sądów powszechnych, lub w sytuacjach, gdy zwłoka w jej wydaniu mogłaby zagrażać życiu lub zdrowiu Pacjenta.
  • za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: dokumentacja może być przekazana drogą elektroniczną.
  • na nośniku informatycznym: dokumentacja może być udostępniona na informatycznym nośniku danych.

PRAWO DO POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI PACJENTA

  • Pacjent ma prawo do poszanowania godności (poważania ze strony personelu, możliwości zadawania pytań i uzyskiwania wyczerpującej informacji, niekrępujących warunków badania i leczenia) oraz zaspokojenia potrzeb zapewniających intymność i poufność w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych.
  • Pacjent ma prawo do obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczenia zdrowotnego.

– Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Pacjenta. Odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.

  • W trakcie udzielania Pacjentowi świadczenia zdrowotnego powinny być obecne tylko te osoby z personelu Szpitala, które są niezbędne ze względu na rodzaj świadczenia. Uczestnictwo innych osób (w tym osób wykonujących zawód medyczny, studentów uczelni medycznych, innego personelu Szpitala) wymaga zgody Pacjenta i lekarza udzielającego świadczenia. W Klinikach/Oddziałach studenci często są obecni przy badaniach oraz zabiegach medycznych, by obserwować ich przebieg. Lekarz jednak musi zadbać o to, aby liczba studentów i ich zachowanie nie naruszały prawa do intymności i godności. Pacjent może prosić o udzielenie świadczenia bez obecności studentów.
  • Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
  • Pacjent ma prawo do umierania w spokoju i godności. Pacjent w stanie terminalnym ma prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu.

PRAWO PACJENTA DO POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I RODZINNEGO

  • Pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z członkami rodziny i przyjaciółmi oraz obecności osób bliskich lub przedstawiciela ustawowego Pacjenta w trakcie hospitalizacji.
  • Pacjent ma prawo do korzystania z produktów żywnościowych zgodnie z zaleceniami dietetycznymi
    oraz z przedmiotów, przyniesionych przez odwiedzających.

PRAWO PACJENTA DO OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ

Pacjent przebywając w Szpitalu ma prawo do opieki duszpasterskiej. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia
lub zagrożenia życia, Szpital umożliwia Pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania. W szpitalu dostępna
jest informacja z danymi kontaktowymi do ośrodków wyznaniowych, która znajduje się na tablicy informacyjnej.

PRAWO PACJENTA DO PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W DEPOZYCIE

Pacjent ma prawo zdeponować rzeczy wartościowe. Osobą odpowiedzialną za przechowywanie rzeczy wartościowych Pacjenta w Klinice/Oddziale jest Pielęgniarka Kliniki/Oddziału. Potrzebę skorzystania z depozytu

należy zgłosić pielęgniarce.

PRAWA DZIECKA W TRAKCIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

Pacjentowi poniżej osiemnastego roku życia przysługują prawa Pacjenta – osoby dorosłej w trakcie korzystania
ze świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem uprawnień rodziców lub opiekunów i ograniczeń wynikających
z wieku Pacjenta.

  • Pacjent, który ukończył 13 lat;

– ma prawo do udzielenia zgody na pobranie od niego szpiku – obok zgody przedstawiciela ustawowego i zgody sądu opiekuńczego.

  • Pacjent, który nie ukończył 16 lat;

– ma prawo otrzymać od lekarza informacje o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie i w formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego. Ponadto taki Pacjent ma prawo wyrażenia swojego zdania.

– ma prawo do uzyskania od pielęgniarki lub położnej przystępnej informacji o pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.

– sprzeciw wobec pobrania organów, tkanek oraz komórek może wyrazić za ich życia przedstawiciel ustawowy.

  • Pacjent, który ukończył 16 lat;

– ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy wykonania badania lub udzielenia innego świadczenia zdrowotnego (oprócz zgody przedstawiciela ustawowego). W przypadku małoletniego całkowicie ubezwłasnowolnionego
lub niezdolnego do świadomego udzielenia zgody, zgody udziela jego przedstawiciel ustawowy. Jeżeli nie ma przedstawiciela ustawowego, zgodę na wykonanie badania może wyrazić opiekun faktyczny, czyli osoba, która
bez obowiązku ustawowego sprawuje stałą opiekę nad Pacjentem. Jeżeli obowiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej, zgoda może być wyrażona ustnie albo poprzez takie zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom.

– w przypadku zastosowania zabiegu operacyjnego albo metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko, oprócz pisemnej zgody przedstawiciela prawnego wymagana jest również pisemna zgoda małoletniego.

– ma prawo sprzeciwu co do udzielenia mu świadczenia zdrowotnego, także pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego. Jeżeli obowiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej, sprzeciw może być wyrażony ustnie albo poprzez takie zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na brak woli poddania się proponowanym czynnościom.

– ma prawo do wyrażenia sprzeciwu wobec pobrania po jego śmierci komórek, tkanek i narządów.

  • Małoletni Pacjent ma prawo, aby w celu zminimalizowania bólu i dyskomfortu w trakcie trwania badania zapewniono mu udział personelu posiadającego wiedzę i umiejętności w zakresie postępowania z małoletnimi
    oraz aby zastosowano metody służące minimalizacji dyskomfortu związanego z wykonywanym badaniem.

Ustawa o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dostępna jest na tablicy ogłoszeń we wszystkich jednostkach i komórkach organizacyjnych Szpitala, w przypadku Pacjentów, którzy nie mogą się poruszać, udostępniana
jest Pacjentom bezpośrednio.

Prawa Pacjenta mogą być ograniczone w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Pacjentów.

OBOWIĄZKI PACJENTA

DOKUMENTY I FORMALNOŚCI

  • Pacjent ma obowiązek posiadać dokument potwierdzający tożsamość i okazać go podczas przyjęcia do Szpitala oraz przy odbiorze wyników badań.
  • Pacjent ubiegający się o świadczenie zdrowotne finansowane ze środków publicznych zobowiązany
    jest posiadać skierowanie od lekarza (z wyjątkiem przyjęć w trybie nagłym).
  • W przypadku hospitalizacji odpłatnych, Pacjent jest zobowiązany do pokrycia kosztów zgodnie z cennikiem usług UCK WUM dostępnym na stronie: https://uckwum.pl/dla-kontrahenta/cennik-swiadczonych-uslug/.

PRZYGOTOWANIE DO ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

  • Stosownie do natury udzielanych świadczeń zdrowotnych, w szczególności zabiegów operacyjnych, porodów, Pacjent przed zabiegiem powinien odbyć konsultacje kwalifikacyjne.
  • Zaleca się ponadto przedstawienie dokumentacji medycznej zawierającej wyniki badań oraz potwierdzenia wykonania szczepień ochronnych.

INFORMACJE O STANIE ZDROWIA

  • Pacjent zobowiązany jest do udzielenia pełnych i prawdziwych informacji o stanie zdrowia oraz przebiegu dotychczasowego leczenia.
  • Pacjent ponadto zobowiązany jest poinformować lekarza o wszystkich przyjmowanych lekach, również niezwiązanych z chorobą, będącą przyczyną hospitalizacji.

ZACHOWANIE NA TERENIE SZPITALA

W szpitalu należy:

  • zachowywać się kulturalnie i z szacunkiem do personelu i innych pracowników ochrony zdrowia (szczególnie osób sprawujących opiekę nad Pacjentem);
  • zachowywać się w sposób niezakłócający spokoju innym Pacjentom;
  • stosować się do zaleceń personelu;
  • zachowywać higienę osobistą i porządek;
  • stosować się do przepisów bezpieczeństwa, w tym pożarowego oraz informować personel o wszelkich zagrożeniach, takich jak pożar, awarie czy zakłócenia spokoju;
  • powstrzymywać się od samodzielnego korzystania z dźwigów szpitalnych przeznaczonych do użytku służbowego,
  • dezynfekować ręce przy każdym wejściu i wyjściu z Kliniki/Oddziału/sali chorych.

W szpitalu zakazuje się:

  • niszczyć mienia Szpitala,
  • posiadać i spożywać napojów alkoholowych,
  • wykorzystywać przejść służbowych oraz wyrzucać odpadów w miejscach niedozwolonych,
  • manipulować aparaturą medyczną oraz sprzętami elektrycznymi, gazowymi czy wentylacyjnymi,
  • prowadzić działania zagrażające bezpieczeństwu personelu i innych osób przebywających w szpitalu;
  • wnosić przedmioty służące Pacjentom lub osobom odwiedzającym do spania lub siedzenia w trakcie pobytu w szpitalu, w tym łóżek, bielizny pościelowej i innych;
  • wprowadzać zwierzęta na teren szpitala, z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych lub niedowidzących (pies musi być na smyczy i w kagańcu).
  • Na terenie szpitala obowiązuje całkowity ZAKAZ PALENIA tytoniu i wyrobów tytoniowych w tym e-papierosów.
  • Zabronione jest posiadanie na teren Szpitala substancji psychoaktywnych oraz przedmiotów niebezpiecznych. W przypadku złamania tego zakazu szpital zastrzega sobie prawo do wezwania Policji.
  • Korzystanie z telefonów komórkowych nie może być uciążliwe dla innych Pacjentów i personelu szpitala.
    Telefony komórkowe nie powinny być używane w miejscach oznaczonych etykietą „Nie używać telefonów komórkowych”.
    W pomieszczeniach diagnostyczno-zabiegowych używanie telefonów wymaga zgody personelu.
  • ZABRANIA SIĘ NAGRYWANIA  WIZERUNKU (DŹWIĘKU I OBRAZU) INNYCH PACJENTÓW ORAZ PERSONELU BEZ ICH ZGODY, szczególnie podczas czynności medycznych. Rozpowszechnianie nagrań bez ich wyraźnej zgody może stanowić naruszenie prawa.
  • BRAK TOLERANCJI DLA AGRESJI, w tym wyrażania gróźb, obraźliwych wypowiedzi lub zachowań. W przypadku agresji lub innych działań naruszających zasady współżycia społecznego, szpital może podjąć odpowiednie kroki prawne, w tym zgłosić sprawę organom ścigania.

Lekarze, pielęgniarki, położne, ratownicy medyczni, podczas wykonywania czynności, o których mowa w Ustawie
o zawodach lekarza i lekarza dentysty (art. 44), Ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej (
art. 4 ust. 1 pkt 1-5
i art. 5 ust. 1 pkt 1-9)
oraz Ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym (art. 5) , objęci są ochroną prawną należną funkcjonariuszowi publicznemu.

ORGANIZACJA POBYTU

  • Podczas pobytu w Szpitalu Pacjent powinien:
  • przestrzegać rozkładu dnia obowiązującego w oddziale,
  • przebywać w swojej sali w oddziale w czasie obchodów i wizyt lekarskich (o ile nie jest na zabiegu leczniczo-pielęgnacyjnym lub konsultacji medycznej), w czasie wydawania posiłków, a także w czasie ciszy nocnej,
  • zgłaszać pielęgniarce lub lekarzowi każdorazowe oddalenie się z oddziału, podając orientacyjny czas planowanej nieobecności (nie dotyczy oddziałów infekcyjnych),
  • posiadać w czasie pobytu w Szpitalu w miarę możliwości odzież przeznaczoną do pobytu w Szpitalu,
    koszulę nocną lub piżamę, szlafrok, kapcie, skarpety, a także przybory toaletowe.

Zgodnie z Ustawą o działalności leczniczej Pacjent może zostać natychmiast wypisany ze Szpitala, jeżeli rażąco narusza porządek lub przebieg procesu udzielania świadczeń, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób.